Hej, jeg er Mette Breth

Jeg er designer og illustrator – og har specialiseret mig i at skabe bogforsider med blikfang.

Jeg nyder at fortabe mig i digitale illustrationer, fotomanipulationer og æstetiske universer, der pirrer beskuerens nysgerrighed og som bliver skræddersyet efter den enkelte historie.

Om mig

Jeg hedder Mette Breth (efternavnet udtales ‘bredt‘), er født i december 1983, er gift og mor til to.

BRETH DESIGN er mit digitale mørkekammer, hvor jeg primært kreerer “photoshoptrylleri med foto”, som nu ofte udmunder i bogomslag.

Min lille freelance illustrator business fik sin spæde start tilbage i 2009, mens jeg studerede på TEKO i Herning. Det var her jeg første gang fik smag for Photoshop og den digitale illustrative verden. Det var imidlertid en kort intro til programmet og resten er faktisk selvlært. F.eks. jeg har brugt utallige timer ved at følge adskillige tutorials på internettet.

Forkærlighed
for fantasy

Det er nok ikke nogen hemmelighed, at en stor del af mine forsider er indenfor genren fantasy. Og det er da også her, jeg først udviklede min illustrative stil. 

Jeg har altid været betaget af at skabe universer og udtryk, som er ud over det sædvanlige. Og samtidig stræber jeg også efter at gøre det så “naturtro” som muligt, så det læner sig mere op af det fotorealistiske end det illustrerede. Og så går jeg op i, at det er appellerede visuelt og æstetisk. 

For mig er fantasy lig med uendelige muligheder og fri fantasi. Et frirum. Make believe…

Analog til digital

Jeg tegnede meget i hånden da jeg var yngre, og kunne sagtens bruge mange timer på den samme tegning (flere af dem ligger faktisk stadig på min deviantart-profil).

Men jeg faldt for det digitale da det bare har nogle muligheder som jeg ikke fandt andre steder. Og så fandt jeg ud af at jeg var ret lærenem når det kom til photoshop, og jeg nyder at jeg kan arbejde så hurtigt i det. Jeg blander ofte fotomanipulation og digital tegning. Jeg bruger derfor også en tegneplade som erstatter musen, og det gør det meget naturligt at tegne digitalt.

Litteraturen går ikke ned på udstyr

Det startede med enkelte bogmærker, der matchede mine bogforsider.
Herefter fulgte plakater i flere forskellige størrelser. Og i 2018 designede jeg 12 fantasy stjernestegn, som jeg fik printet i formatet 30×40 cm.

Samme år kom den første bogpose til, som havde sin fysiske debut på fantasy festivalen i Esbjerg.

All the feels bogposer CARLSEN OVERLALPP.

Find svar på mange af dine spørgsmål her

Jeg har to uddannelser fra TEKO i Herning. Jeg er både uddannet designteknolog og industriel designer med speciale i brand management.

Og så har jeg en kandidat i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet.

Jeg er autodidakt photoshopper.

Det har jeg faktisk aldrig regnet på. Det kommer også an på, om man medregner kommunikationen med forfatter og forlag med. Men selve idéfasen er som regel det, der tager længst tid. At finde den gode idé og få det til at spille i praksis også.

Det betyder også en del timer, hvor jeg leder efter det helt rette billedmateriale og det kan virkelig tage tid. Men jeg kan sige, at jeg bruger tid på at lave bogforsider over flere aftener. Men antal timer, kan jeg nok ikke give. Men jeg arbejder ofte med dem over minimum en måneds tid, sådan on and off. Men det betyder ikke, at jeg bruger en måned på det.
 

Jeg læser stort set aldrig bøgerne eller manus, inden jeg illustrerer dem. Jeg har desværre ikke tiden. Men jeg får et pitch og nogle gange uddrag, som jeg arbejder ud fra. Jeg spørger fx ind til målgruppen, de vigtigste karakterer og stemningen i bogen.

Det er der mange, der tror. Jeg arbejder dog fuldtid som digital designer for en større it-virksomhed i Aarhus.

Så alt mit arbejde med BRETH DESIGN og OVERLAPP.dk  foregår udover mit normale arbejde, altså “by night”. Det kan være godt være udfordrende, når man også har en mand, to mindre børn og et hus, der er ældre end Titanic.

Bogforsider – tryk, e-bøger og lydbøger. Og inden for alle genrer. Det er dog ingen hemmelighed, at min spidskompetence ligger hos skønlitteraturen; fantasy, YA, krimi og sci-fi, for at nævne nogle.

Herunder laver jeg også typografisk design, som er en stor den af det samlede visuelle udtryk på bogen. Har du brug  for opsætning af omslag til tryk, så hjælper jeg også gerne med det. Fx. at få bagsidetekst på plads, stregkode fra isbn-nr. mv.

Jeg kan også hyres til at lave matchende merchandise som fx bogmærker, plakater, bogposer, pins, klistermærker mm. til brug i markedsføringen af udgivelsen.

Logodesign. Jeg har som grafisk designer  skabt flere visuelle identiteter og herunder også logoer. I denne forbindelse har jeg også designet visitkort.

Det kommer an på opgaven, men jeg har nogle faste startpriser.

Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte mig for et prisoverslag på lige netop din opgave.

Det kan du tro. Du behøver ikke have et forlag i ryggen for at booke mig. Så tag endelig fat i mig, hvis vi skal vende dine muligheder.

Det afhænger af min kalender, men hellere for tidligt. Det er gavnligt for en kreativ proces at have tid til at gå til og fra et design. Når det er sagt, så vil jeg sige 1-2 mdr. før den skal sendes til tryk. Men kontakt mig endelig med dine tanker og ønsker, så kan vi se på det.

Forsidedesigneren møder merchandise.

Jeg har nok svært ved at lade være med at “iværksætte” og derfor kunne jeg heller ikke lade være med at forfølge drømmen om at udvide min illustrator-biks med merchandise, som så har fået sin egen webshop og brand; www.overlapp.dk.

Det er fedt og helt vildt hårdt. Og jeg er superafhængig af, at mine kunder kommer igen og støtter mig og deler med deres omverden. Og det er jeg vildt taknemmelig for, at de gør. Jeg har virkelig de bedste følgere.

Da jeg arbejder fuldtid et andet sted, så er det desværre ikke muligt for mig at have praktikanter tilknyttet.

Se på den sådan her: Hvis ikke indpakningen til indholdet er prioriteret, hvorfor skulle en potentiel læser så tro, at indholdet er det? 

Konkurrencen er hård når en bog skal præsenteres på en messe, eller gøre indtryk i boghandlen eller online.

Det er derfor afgørende, at omslaget skiller sig ud, fortæller sin historie og får pirret den rette målgruppes nysgerrighed nok til at gribe bogen og læse bagsideteksten.

Dét er mit mål og fornemmeste opgave som omslagsillustrator, at skabe en forside med blikfang, der giver bogen den opmærksomhed, den fortjener.

Jeg deltager som regel på Fantasy festivalen i Esbjerg, som afholdes i september.

Og så er jeg også at finde på Bogforum i deres nye Artist Alley.